LÉT
A válasz komplex, mivel a tudatformák (erkölcsi, vallási, politikai nézetek stb.) nem önmaguktól, mindentől függetlenül fejlődnek, dialektikusak. Azért változnak, mert az emberek életmódja, az emberek közti viszonyrendszerek is állandóan fejlődnek, változnak. A tudat nem a levegőben lóg, hanem az ember tevékenységében, konkrét életében van megalapozva.
Marx és Engels azt írja a Német ideológiában, hogy "az élet határozza meg a tudatot", és nem fordítva. (26.- 27. oldal) "A tudat sose lehet más, mint a tudatos lét, és az ember léte: az ő valóságos életfolyamata." Ez nem metafizikai állítás, hanem tudásszociológiai, mely nem elsősorban Hegel ellen irányult, hanem a klasszikus liberális elméletek és Stirner politika- filozófiája ellen. A mondottakon elgondolkodva kijelenthetjük, hogy: "Nem a tudat határozza meg az életet, hanem az élet határozza meg a tudatot. Az első szemlélet módban: a tudatból, mint az élő individuumból indulnak ki, a másodikban: a való életnek megfelelőben, a valóságos élő individuumokból magukból, és a tudatot csak, mint az ők tudatát tekintik." Marx amellett érvel, hogy nem lehet "az ember"-ből úgy általában kiindulni, hanem csakis a konkrét történelmi szituációban, meghatározott társadalmi és gazdasági viszonyok között élőből. Ezt a történelmi és gazdasági szituációt nevezi életnek. Az ő gondolkodása innen indul ki, miközben az általa bírált gondolkodók egy elvont, ezektől a viszonyoktól függetlenként elképzelt, "általános emberi"-ből.